In tegenstelling tot wat eerder gedacht werd, geven cliënten hun online behandelingen iets betere cijfers dan de reguliere behandelingen. Doorgaans behandelen psychologen hun cliënten in hun praktijk. Daarom werd voorspeld en verwacht dat online behandelingen minder geliefd zouden zijn bij cliënten. Niets is minder waar blijkt uit onderzoek van Psyned. Cliënten beoordelen hun online behandeling met drie tiende hoger (8,1) dan een reguliere behandeling. De tevredenheid over de online behandelaar scoort met een tiende (8,4) hoger dan de tevredenheid over de reguliere behandelaar. “De digitalisering van behandelingen biedt dus zeker nieuwe mogelijkheden”.
Kwaliteit behandelingen gelijk gebleven
De afgelopen maanden is veel te doen geweest over het behandelen van GGZ-patiënten via videobellen. Door de coronacrisis moesten de meeste face-to-face afspraken en behandelingen afgezegd worden of via videobellen afgehandeld worden. Dat zou de kwaliteit van de behandeling mogelijk onder druk zetten. Maar onderzoek van Psyned wijst nu uit dat behandelingen via videobellen door GGZ-patiënten zelfs beter beoordeeld worden.
Ook blijkt dat cliënten, die door middel van een online behandeling behandeld zijn, aangeven dat hun klachten evenveel verminderd zijn als voorheen. In het eerste half jaar van 2020 zijn klachten bij 90 procent van de cliënten verminderd of volledig verdwenen. Ten opzichte van dezelfde periode in 2019 is dit percentage exact gelijk gebleven.
Onderzoek Psyned
Bij Psyned geloven ze dat de kracht van een goede behandeling niet in wel of niet face-to-face behandelen zit, maar in het kunnen bieden van wat een cliënt nodig heeft. Dat begint al in de eerste fase; namelijk zorgen dat de cliënt bij de best mogelijke behandelaar terecht komt voor zijn of haar klacht.
Wil je het complete onderzoek van Psyned lezen, klik dan hier. Wil je weten hoe een online behandeling bij Welshop werkt, klik dan hier.