Filter op onderwerp of zoek direct in de veelgestelde vragen
Aanbod
Wanneer is er sprake van een trauma?
Een trauma is een onverwerkte gebeurtenis uit het verleden. Het kan bijvoorbeeld gaan om een ongeval, overlijden van een belangrijk persoon, seksueel misbruik of geweld. Het is een soort onzichtbare wond in je ziel: niet te zien, maar wel te voelen. De gebeurtenis blijft, ook na verloop van tijd, voor vervelende gevoelens zorgen. Je blijft je dan angstig of emotioneel voelen, je herbeleeft de gebeurtenis of je moet er erg veel aan denken.
Wanneer heb je een trauma?
Je hebt een trauma als een gebeurtenis zoveel indruk op je maakt dat je deze, ook na verloop van tijd, maar moeilijk een plek kunt geven. Het is normaal dat je na een nare gebeurtenis met verschillende emoties zoals angst, verdriet, hulpeloosheid, schuld en/of boosheid te maken krijgt. Dit is logisch en vaak worden deze emoties vanzelf minder. Als ze niet minder worden en je blijft er last van houden, spreken we van een trauma.
Wat houdt zelfhulp in?
Als je zelfstandig wilt werken aan jouw persoonlijke ontwikkeling, maar geen begeleiding van een professional daarbij nodig hebt, bieden wij verschillende producten waar je veel van kunt leren. We hebben producten voor uiteenlopende thema’s, bijvoorbeeld angst, stress of beter slapen. Je selecteert op de zelfhulppagina het thema waarmee jij aan de slag wilt. Dan krijg je diverse producten voorgelegd. Dat gaat van podcasts, boeken en sites tot ervaringsverhalen van lotgenoten. Hier kun je de producten uitkiezen die voor jou interessant zijn. De meeste producten bieden we gratis aan en anders staat het vermeld in de omschrijving.
Heb ik voor coaching een verwijzing van mijn huisarts nodig?
Voor het volgen van een coachingstraject heb je geen verwijzing van je huisarts nodig. Coaching valt niet onder vergoede zorg. Per traject staan de totale kosten duidelijk aangegeven.
Ik weet niet welk coachingsproduct ik moet kiezen.
Als je niet weet wat je moet kiezen of je wilt even overleggen met een coach, kun je een gratis adviesgesprek aanvragen. De insteek van het gesprek is kijken wat jou helpt. Je vertelt in het gesprek waar je mee zit en de coach geeft je een advies over hoe jij hier mee aan de slag kunt gaan. Als je dit gesprek gevoerd hebt, weet je beter wat je vervolgstappen kunnen zijn. Dit gesprek verplicht je tot niets. Je bent vrij zelf te kiezen met welke coach of welk traject je aan de slag wilt. Het adviesgesprek staat op de overzichtspagina tussen de coachingsproducten.
Kan ik online medicatie voorgeschreven krijgen?
Nee, de GGZ-aanbieders op Welshop schrijven online geen medicatie voor.
Er bestaat in Nederland sinds 2023 een gedoogbeleid ten aanzien van het online voorschrijven van medicijnen. De GGZ-aanbieders op Welshop zijn hier, net als de meeste andere GGZ-aanbieders, terughoudend in. Momenteel werken diverse instanties voorwaarden uit waaronder veilig online medicatie voorgeschreven kan worden. Waarschijnlijk wordt de huidige wet aangepast maar wanneer dat gebeurt is nog niet duidelijk.
Kan ik een behandeling volgen bij meerdere zorgaanbieders?
In principe niet maar er is een uitzondering. Je kan twee behandeltrajecten vergoed krijgen (bij een of meerdere GGZ-instellingen) als het om meerdere zorgvragen (diagnoses) gaat. Denk bijvoorbeeld aan gelijktijdige behandeling van een verslaving en een depressie. Beide diagnoses moeten vastgesteld zijn door een professional (huisarts, psychiater, etc.). In de meeste gevallen is dit niet het geval en moet je een keuze maken voor 1 aanbieder. Kies in dat geval voor aanbieder die je kan helpen met klacht waar je het meest last van hebt.
Het kan wel zijn dat wanneer je bij aanbieder A zorg krijgt, deze een specialist van aanbieder B inschakelt, omdat jij daardoor beter of sneller geholpen bent. In dat geval regelen de aanbieders de vergoeding voor hun diensten onderling.
Wat houdt ervaringsdeskundigheid in?
Ervaringsdeskundigen zijn mensen die vaardigheden hebben opgedaan door wat ze zelf hebben meegemaakt. Zij hebben een opleiding gevolgd om hun ervaringskennis algemeen in te zetten en door te geven aan anderen. Ervaringsdeskundigen kunnen een rol hebben in de ondersteuning van het herstelproces en de ontwikkeling van eigen regie van mensen met psychische problemen en/of verslavingsproblemen. Ze delen ervaringen en bieden herkenning, erkenning en hoop dat herstel mogelijk is.
Wat betekent ‘de gemiddelde behandelduur’ van een behandeling?
De gemiddelde behandelduur is echt een gemiddelde; een richtlijn. De werkelijke behandeltijd kan uiteraard meer of minder kan zijn. Als uiteindelijk blijkt dat de duur van jouw behandeling afwijkt, is dat niet gek want iedereen is anders.
Kan Welshop mij helpen een diagnose te krijgen zonder dat ik in behandeling ga?
Het is niet mogelijk om enkel een diagnose te krijgen. De zorgverzekeraars vergoeden alleen het stellen van een diagnose wanneer je daarna ook in behandeling gaat. Wanneer je dus besluit dat je een behandeling wilt volgen, dan kunnen onze zorgaanbieders wel een diagnose stellen. Dit krijg je dan ook vergoed.
Ik weet niet welke behandeling te kiezen.
Tijdens het intake-gesprek bekijkt de behandelaar samen met jou welke behandeling het best bij je past. Bestel daarom de behandeling bij de GGZ-aanbieder waarvan jij denkt dat deze het best aansluit bij jouw grootste probleem. Kijk wel even of er B-GGZ of S-GGZ staat op de verwijzing die je huisarts je gaf. Hier dien je, in jouw keuze, namelijk wel rekening mee te houden.
Hebben jullie ook behandelaren voor OCD?
OCD staat voor Obsessieve Compulsieve Stoornis (OCS) of dwangstoornis. Een online OCD-behandeling is mogelijk maar alleen als er ook sprake is van een andere stoornis. Dat wordt vaak na pas na een intakegesprek duidelijk. De aanbieders SOL en GGzE kunnen vooraf een intakegesprek met iemand voeren om te kijken of een online behandeling mogelijk is.
We adviseren iedereen die meer over OCD en behandelingen wil weten, de informatie ocdnet.nl op te lezen. Je vindt hier ook een link naar het online OCD-café waar je vragen kunt stellen.
Ik zoek een online behandeling voor mijn kind. Kan dat?
Jeugdzorg valt onder de verantwoording van de gemeenten. Daarom kunnen de GGZ-organisaties op Welshop geen behandelingen bieden aan mensen jonger dan 18 jaar. Jeugdzorg is toegankelijk via een jeugd- of wijkteam van jouw gemeente of een Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG).
Ik wil meerdere behandelingen. Waarom kan ik er maar één kiezen? En welke kan ik kiezen?
In Nederland is het momenteel zo geregeld dat je maar bij 1 aanbieder een behandeling(en) kunt afnemen. Dit is een gevolg van de diagnosegerichte organisatie- en financieringsstructuren in ons zorgverzekeringssysteem. Een behandelaanbod richt zich op de hoofdstoornis. Natuurlijk pakken de multidisciplinaire teams van een zorgaanbieder meerdere elementen aan maar het complete zorgaanbod kan maar door één eenheid tegelijk uitgevoerd worden. Daarom kun je via Welshop maar 1 behandeling bestellen.
Tijdens het intake-gesprek bekijkt de behandelaar samen met jou welke behandeling het best bij je past. Bestel daarom de behandeling bij de GGZ-aanbieder waarvan jij denkt dat deze het best aansluit bij jouw grootste probleem. Kijk wel even of er B-GGZ of S-GGZ staat op de verwijzing die je huisarts je gaf. Hier dien je, in jouw keuze, namelijk wel rekening mee te houden.
Ik heb last van meerdere aandoeningen. Welke behandeling moet ik kiezen?
Het is in Nederland zo geregeld dat je maar bij 1 aanbieder een behandeling(en) kunt afnemen. De multidisciplinaire teams van een zorgaanbieder pakken zo nodig meerdere elementen aan maar het complete zorgaanbod kan maar door één eenheid tegelijk uitgevoerd worden. Daarom kun je via Welshop maar 1 behandeling bestellen.
Tijdens het intake-gesprek bekijkt de behandelaar samen met jou welke behandeling het best bij je past. Bestel daarom de behandeling bij de GGZ-aanbieder waarvan jij denkt dat deze het best aansluit bij jouw grootste probleem. Kijk wel even of er B-GGZ of S-GGZ staat op de verwijzing die je huisarts je gaf. Hier dien je, in jouw keuze, namelijk wel rekening mee te houden.
Wat is een ‘wegwijsgesprek’?
In een wegwijsgesprek maken we je telefonisch ‘wegwijs’ in Welshop. We kunnen dan antwoord geven op alle vragen die gaan over hoe Welshop werkt. Bijvoorbeeld:
- Welke behandelingen en coaching biedt Welshop?
- Hoe kun je je aanmelden?
- Wanneer kun je starten met je behandeling?
- Hoe zit het met de kosten?
- Heb je een verwijzing nodig?
In een wegwijsgesprek kunnen we niet ingaan op jouw klachten of je hulpvraag. Zo kunnen we ook niet vertellen of een bepaalde behandeling geschikt is voor jou. Als je daarover met iemand wilt praten raden we je aan een afspraak te maken met je huisarts. Bespreek welke klachten je hebt en welke invloed die klachten hebben op jouw dagelijks leven, en dat je daar hulp bij nodig hebt.
Hoe werkt het?
Het werkt eigenlijk heel eenvoudig:
- Je kiest zelf een dag en tijd voor het wegwijsgesprek.
- Op de door jou gekozen tijd word je gebeld door een van onze medewerkers.
- Het gesprek duurt maximaal 20 minuten
Het is handig als je tijdens het wegwijsgesprek achter een computer of tablet zit, zodat je samen met ons naar Welshop kunt kijken en we je stap voor stap kunnen laten zien hoe Welshop werkt.
Anoniem en vertrouwelijk
We gebruiken jouw naam en contactgegevens alleen voor het plannen en het kunnen voeren van het gesprek. Het gesprek is vertrouwelijk en wordt met niemand buiten Welshop gedeeld, dus ook niet met bijvoorbeeld je huisarts of je zorgverzekeraar.
Hoe werkt videobellen?
Bij al onze producten heb je via internet gesprekken met je coach of behandelaar. Hierbij zie en hoor je elkaar, net zoals bijvoorbeeld bij Skype en Facetime. Hiervoor gebruiken de zorgaanbieders een online behandelplatform, toegankelijk via een webpagina. Dit is een zeer goed beveiligd systeem dat voldoet aan de strenge Nederlandse regelgeving voor privacy in de gezondheidszorg. Je kunt videobellen vanaf je computer, laptop of vanaf een smartphone of tablet.
Bieden jullie online EMDR?
De meeste aanbieders op Welshop bieden EMDR. EMDR is een goed onderzochte en bewezen vorm van behandeling bij trauma en angst.
Eye Movement Desensitization and Reprocessing, afgekort tot EMDR, is een behandeling voor mensen die last blijven houden van de gevolgen van een schokkende ervaring. Voor EMDR wordt online gewerkt met vingerbewegingen, via beeldbellen kan dat ook prima. Dit is hoe het werkt.
Eerst vraagt de behandelaar aan de cliënt om de traumatische gebeurtenis, in grote lijnen te vertellen. Vervolgens bekijken jullie welk beeld (of beelden) in het hier-en-nu de meeste spanning oproept. Tegelijkertijd wordt een afleidende taak aangeboden, waardoor het werkgeheugen belast wordt. Meestal gaat het om het met de ogen volgen van links-rechts handbewegingen. Dit herhaal je samen met je behandelaar verschillende keren.
Het ophalen van herinneringen én het maken van oogbewegingen, zorgt ervoor dat je werkgeheugen het druk heeft. Hierdoor ontstaat er ruimte voor een andere betekenisgeving waarna de herinnering in deze gewijzigde (minder heftige) vorm weer in het lange termijn geheugen wordt opgeslagen. Hierdoor verliest het beeld zijn levendigheid en emotionele lading en nemen de klachten af.
Is online EMDR ook mogelijk in de basis ggz?
Ja dat is mogelijk. Je kunt zowel met een basis ggz- als een specialistische ggz-verwijzing gebruik maken van EMDR. Bij enkelvoudige/niet-complexe trauma’s blijkt online EMDR als hoofdmethodiek of als ondersteunende methodiek zeer goed bruikbaar. Op Welshop vind je verschillende zorgaanbieders die online EMDR bieden als onderdeel van een behandeling.
Na een intake gesprek bepaal jij samen met je psycholoog of behandelaar of EMDR voor jou passend is.
Vergoeding
Wordt mijn behandeling vergoed door mijn zorgverzekeraar?
De online behandelingen in Welshop vallen onder de geestelijke gezondheidszorg (GGZ) en worden in de meeste gevallen volledig vergoed vanuit je basisverzekering. Op de pagina over een behandeling lees je óf en wanneer de behandeling vergoed wordt. Je betaalt mogelijk wel je eigen risico per kalenderjaar. Je moet voldoen aan onderstaande voorwaarden om voor vergoeding uit de basisverzekering in aanmerking te komen:
- Er is sprake is van een vastgestelde diagnose (stoornis) volgens de DSM V. Het hebben van alleen psychische klachten, is onvoldoende om gebruik te kunnen maken van verzekerde zorg.
- Een huisarts, bedrijfsarts, jeugdarts, medisch specialist, of arts voor verstandelijk gehandicapten heeft je een verwijsbrief voor GGZ gegeven.
- In de verwijsbrief moet duidelijk staan wie is verwezen en waarom.
- Er moet duidelijk aangegeven worden welke soort GGZ nodig is (basis of gespecialiseerde GGZ).
Wordt mijn online coaching vergoed door mijn zorgverzekeraar?
Je vindt betaalde online coachingsproducten in het zelf aan de slag-deel. Verschillende verzekeraars vergoeden online coaching geheel of gedeeltelijk vanuit een aanvullende verzekering. Of dit voor jou ook geldt is afhankelijk van de polisvoorwaarden van jouw aanvullende verzekering.
Neem vooraf altijd eerst contact op met je zorgverzekeraar, zodat je duidelijk weet wat er wel en niet vergoed wordt. Zo kom je achteraf niet voor financiële verrassingen te staan.
Ook zijn sommige werkgevers bereid de kosten voor een coachingstraject te vergoeden. Vraag daar bij je werkgever gerust naar.
Je kunt er uiteraard ook voor kiezen de training zelf te betalen.
Wat is een voucher met kortingscode?
Het kan zijn dat je via je werkgever, gemeente, zorgverzekeraar of een andere organisatie een kortingscode hebt gekregen voor een van onze coachingstrajecten. Je kunt daarmee een online coaching traject met korting aanschaffen. Dit gaat als volgt:
- Ga naar de overzichtspagina van coachingstrajecten Klik op het coachingstraject dat je wilt bestellen en klik op Bestellen.
- Vul de code die op je voucher staat in in het veld kortingcode en klik op Voucher toepassen.
- De prijs van het product wordt nu aangepast en je kunt verder gaan met het plaatsen van de bestelling.
Vouchers zijn niet van toepassing op producten die vallen binnen vergoede zorg.
Aanmelden
Ik heb geen mail ontvangen, wat is er aan de hand?
Geen mail ontvangen? Dan is de kans groot dat de mail in je map met ongewenste mail is terechtgekomen. Met name bij mailadressen van Outlook.com, zoals bijvoorbeeld @hotmail.com, @outlook.com en @live.nl, gebeurt dat helaas regelmatig. Controleer daarom altijd eerst de map met ongewenste mail (‘spam’) van je e-mailprogramma.
Heb je echt geen mail ontvangen? Stuur óns dan een mailtje. We zorgen dan dat je zo snel mogelijk alsnog de betreffende informatie ontvangt.
Behandelen jullie ook bij suïcidale gedachten?
Of je geholpen bent met een behandeling wanneer je met zelfmoordgedachten kampt, is niet zo te zeggen. Het is afhankelijk van hoe heftig en hoe vaak je aan zelfmoord denkt om te bepalen of dat verstandig is. Het is dus in sommige gevallen zeker mogelijk.
Denk je aan zelfdoding of heb je plannen jezelf iets aan te doen? 113 Zelfmoordpreventie is 7 dagen per week en 24 uur per dag bereikbaar. Zij luisteren naar je verhaal, veroordelen je niet en geven je tips. Met hen bellen, kan je verlichting geven. Bel 0900-0113 om direct geholpen te worden.
Wanneer je je in een psychische crisis bevindt en je dringend psychische hulp nodig hebt, is het slim je huisarts te bellen. Jouw huisarts kan direct een crisisdienst inschakelen. Buiten kantooruren en in het weekend kun je bellen naar de huisartsenpost. Zij kunnen ook een crisisdienst inschakelen. De crisisdienst is altijd bereikbaar. De crisisdienst heeft een team van psychiaters, psychologen en verpleegkundigen geeft hulp.
Wat kan ik doen als ik afgewezen word?
Wanneer een zorgaanbieder op Welshop je afwijst voor een behandeling, voorzien zij die afwijzing van een reden. Wij hebben, vanuit privacyoverwegingen, geen inzage in deze reden.
We adviseren je om je te verdiepen in deze reden. Zodat je helder hebt of het voor jou verstandig is om toch een online behandeling te volgen. Wanneer je bijvoorbeeld over onvoldoende online vaardigheden beschikt, is het verstandiger om een reguliere behandeling te volgen. Maar ook wanneer je acuut hulp nodig hebt, crisogeen of psychotisch bent of wanneer je ernstige traumaklachten hebt, is online hulp waarschijnlijk niet de beste vorm voor jou.
Wanneer je denkt dat jij toch goed geholpen bent met een online behandeling, meld je dan gerust aan bij een andere zorgaanbieder. Kijk wel even of er B-GGZ of S-GGZ staat op de verwijzing die je huisarts je gaf. Hier dien je, in jouw keuze, namelijk wel rekening mee te houden.
Kan ik een online behandeling starten en op een reguliere wachtlijst blijven staan?
Online GGZ is een volwaardige behandeling. Je kunt, als je (lang) op een wachtlijst staat, een online behandeling gewoon starten met de verwijzing van je huisarts. Dan blijkt vanzelf of een online GGZ-behandeling bij je past. Je kunt dan alsnog besluiten om van de wachtlijst af te gaan, maar dat hoeft niet. Dat mag je zelf weten. Mensen staan vaker op meerdere wachtlijsten.
Wat doet Welshop?
Welshop is een soort vindplaats die jou kosteloos helpt om psychische hulp of ondersteuning te kiezen die bij jou past. Welshop is zelf dus geen zorgorganisatie. Welshop heeft een website waarop verschillende zorgaanbieders en coaches hun online aanbod tonen. Deze partijen zijn partners waarmee we samenwerken om jou snel de beste zorg te bieden. We kunnen ook je aanmeldproces begeleiden als dat nodig is; bijvoorbeeld met een Wegwijsgesprek. We kunnen echter nooit inhoudelijke vragen over bijvoorbeeld diagnoses of je psychische klachten beantwoorden.
Je vindt op de website GGZ-behandelingen. We hebben voor bijna alle diagnoses aanbod waarmee je snel kunt starten. Hiervoor heb je wel een verwijzing van je huisarts nodig. Op Welshop vind je daarnaast ook verschillende online therapiebehandelingen. Hiervoor heb je geen verwijzing van je huisarts nodig. Je vindt het aanbod in het online coachingsoverzicht. Je kunt via Welshop ook in het complete overzicht van zelf aan de slag producten zoeken. Hierin vind je voornamelijk gratis zelfhulpmodules.
Waarom kan ik me niet voor meerdere behandelingen tegelijk aanmelden?
In Nederland wordt meestal één behandeltraject tegelijk aangeboden. Met dit uitgangspunt waarborgen de GGZ-behandelrichtlijnen en -procedures de kwaliteit van de zorg. In sommige situaties is het echter wel mogelijk om meerdere behandelingen tegelijkertijd te volgen.
Het bestelsysteem van de website is ingericht naar deze richtlijn. Daarom kun je je maar voor één behandeling aanmelden. Maar, geen zorgen, deze keus is niet definitief. Je bepaalt later, tijdens het intakegesprek, met je behandelaar hoe jouw traject er precies uit gaat zien. Dus als het nodig blijkt om meerdere problemen tegelijk te behandelen, dan bepalen jullie samen wat daarin verstandig is.
Ik wil graag meerdere intakes om te kijken wat bij mij past. Kan dat?
Nee, dat kan niet. Het bestelsysteem van de website is ingericht naar de Nederlandse GGZ-behandelrichtlijn. Deze stelt dat in principe maar één behandeltraject tegelijk wordt aangeboden. Daarom kun je maar één behandeling bestellen. Pas nadat je besteld hebt, wordt een intakegesprek met je gepland.
Maar, geen zorgen, deze keus is niet definitief. Je bepaalt later, tijdens het intakegesprek, met je behandelaar hoe jouw behandeltraject er precies uit gaat zien. Dus als het bijvoorbeeld nodig blijkt om meerdere problemen tegelijk te behandelen, dan bepalen jullie samen wat daarin verstandig is. Ook kun je altijd aangeven dat je geen klik met de GGZ-organisatie of behandelaar voelt. De behandelaar kan je dan doorverwijzen naar een collega of een andere GGZ-organisatie. De kosten voor de intake(s) wordt/worden doorgezet naar je zorgverzekeraar. Let daarbij wel op je risico eigen risico.
Verwijzing
Hoe kan ik mijn huisarts laten verwijzen?
Voordat je een behandeling via Welshop besteld, heb je een verwijzing voor GGZ van je huisarts nodig. Vervolgens kan je huisarts je via ZorgDomein, een verwijssysteem, verwijzen. Maar het kan ook buiten ZorgDomein. Je huisarts geeft in dit geval de verwijsbrief aan jou mee. Jij spreekt nadat je je behandeling hebt gekozen op Welshop met je behandelaar af, hoe jij de verwijsbrief aan hen zendt.
Wij hebben een uitleg over hoe te verwijzen geschreven voor huisartsen. Je kunt je huisarts op deze pagina wijzen: Hoe kan ik mijn patiënten verwijzen?
Deze pagina is te vinden via de homepage, hoofdmenu item over Welshop
Hoe kom ik aan een verwijzing van mijn huisarts?
Heb je psychische klachten en kom je er zelf niet uit? Maak dan een afspraak met jouw huisarts. Bespreek welke klachten je hebt en welke invloed die klachten hebben op jouw dagelijks leven, en dat je daar hulp bij nodig hebt.
Samen met de huisarts bekijk je vervolgens welke hulp het beste bij je past. Mocht je daar zelf al een idee bij hebben, geef dat dan ook aan. Als je bijvoorbeeld na het bekijken van deze website gebruik wilt maken van online behandeling, kun je dat al aangeven bij de huisarts. Die kan daar dan rekening mee houden bij het verwijzen. Als je online behandeling wilt, hoeft de huisarts bijvoorbeeld niet te kiezen voor een lokale aanbieder: je kunt bij iedere online zorgaanbieder in Nederland terecht.
Zodra je een verwijzing van je huisarts hebt gekregen, kun je je op Welshop aanmelden voor een behandeling. Bekijk hier een overzicht van alle behandelingen of vraag een Wegwijsgesprek aan als je nog vragen hebt.
Ik wil een online behandeling bij een andere zorgaanbieder dan op mijn verwijzing staat
In de meeste gevallen kan de zorgaanbieder contact opnemen met je huisarts om de verwijzing om te zetten. Als dat niet kan, dan staat dat op de site duidelijk aangegeven bij de behandeling. In dat geval bel je zelf je huisarts om te vragen of deze jouw verwijzing wil aanpassen. Daarna kun je via Welshop de behandeling bij de zorgaanbieder van jouw keus aanvragen.
Wat zijn basis ggz en gespecialiseerde ggz?
Voor hulp bij psychische problemen kan de huisarts doorverwijzen naar een zorgaanbieder binnen de basis ggz of naar de gespecialiseerde ggz.
Voor de behandeling van lichte tot matige psychische problemen is basis ggz vaak voldoende. Deze zorg is vaak kortdurend en klachtgericht. Bij zwaardere psychische problemen verwijst de huisarts, bedrijfsarts, jeugdarts of medisch specialist door naar gespecialiseerde ggz. Specialistische ggz is voor mensen met ernstige, ingewikkelde psychische problemen waardoor het dagelijks leven flink is verstoord. De behandeling bestaat vaak uit gesprekken en kan worden aangevuld met andere specialistische therapievormen.
Ik heb een basis ggz verwijzing, maar twijfel of dat voldoende is
Sinds 1 april 2017 is er geen doorverwijzing van de huisarts meer nodig voor overdracht van de basis ggz naar de gespecialiseerde ggz en omgekeerd. Een melding aan de huisarts is voldoende. Bij de meeste behandelingen doet de zorgaanbieder die melding voor je. Als dat niet zo is, en je zelf de huisarts moet informeren, dan staat dat op deze website duidelijk aangegeven bij de behandeling.
Wachttijd
Wanneer kan ik beginnen met mijn behandeling?
Nadat je je hebt aangemeld voor een behandeling ontvang je een bevestigingsmail op het mailadres dat je hebt ingevuld. De door jou gekozen aanbieder neemt in de meeste gevallen binnen een paar dagen contact met je op om een intakegesprek te plannen. Dit gesprek is online, met videobellen. Na de intake start de behandeling.
Als er een wachttijd geldt voor de behandeling dan duurt het langer voordat je het intakegesprek hebt. Na de intake start de behandeling. De wachttijd geeft aan hoeveel weken er gemiddeld zitten tussen je aanmelding en de start van je behandeling.
Heb je na twee weken nog geen reactie van de zorgaanbieder ontvangen? Neem dan contact op met onze klantenservice.
Ik wil sneller starten met mijn behandeling, kan dat?
Heb je een behandeling gevonden, maar vind je het te lang duren voordat je kan starten? Dan kun je kijken of er een andere behandeling is die bij jou en je hulpvraag past. Op de pagina Vind de behandeling die bij je past staat een overzicht van alle behandelingen. Bij elke behandeling staat precies vermeld binnen hoeveel weken je kan starten. Je kunt de filters aan de linkerkant gebruiken om een selectie te maken van alle behandelingen.
Welshop wil dat jij een behandeling kunt kiezen waarmee je snel kan starten. Daarom werken wij met zorgaanbieders waarbij dat mogelijk is. Het is ons doel om de komende tijd steeds meer zorgaanbieders toe te voegen die hieraan kunnen voldoen
Waarom is er voor sommige behandelingen een wachttijd?
Bij Welshop willen we je alleen online behandelingen bieden waarmee je direct kunt starten. Maar we vinden het ook belangrijk dat je zelf kunt kiezen. Omdat er op dit moment veel vraag is naar de behandelingen op Welshop en verschillende aanbieders daarom geen zorg zonder wachttijd kunnen garanderen, hebben we er daarom voor gekozen om tijdelijk ook behandelingen met wachttijd op Welshop te plaatsen.
Nog steeds vind je op Welshop eerst de behandelingen zonder wachttijd. Deze herken je aan een groene cirkel met daarin de tekst “Geen wachttijd”. Daaronder staan nu de behandelingen met wachttijd, waarbij staat aangegeven hoe lang de wachttijd is. We werken hard aan het vergroten van het aanbod zodat we onze belofte van het zelf kunnen kiezen uit wachttijdvrije behandelingen snel weer waar kunnen maken.
Wat betekent ‘Korte wachttijd’?
Bij een deel van de behandelingen staat een groen bolletje met ‘Korte wachttijd’. Wat betekent dit nou precies?
Bij Welshop betekent dat dat je vaak in de eerste week na je aanmelding al een kennismakingsgesprek hebt en kort daarna een intakegesprek. Let op: Welshop behandeld zelf niet. De tijden verschillen per zorgaanbieder.
Vervolgens wordt het behandelplan opgesteld door de door jou gekozen zorgaanbieder en kun je binnen maximaal 4 weken starten met je behandeling. Die (maximaal) 4 weken hebben onze aanbieders dus nodig om je aanmelding netjes te regelen en de afspraken te plannen. Als je de precieze doorlooptijd wilt weten van de behandeling die jij wilt volgen, klik je die behandeling aan. In die tekst zie je wat je mag verwachten.
Hierbij wordt er wel van uitgegaan dat je kunt op de datums die je worden aangeboden. Kan je niet op de voorgestelde tijd en wil je later afspreken? Geen probleem, maar dan kan het betekenen dat je behandeling wat later start.
We gebruiken de omschrijving ‘Korte wachttijd’ omdat we uitgaan van de landelijke afspraken uit de zogeheten ‘Treeknorm’. De Treeknorm beschrijft de maximaal aanvaardbare wachttijden binnen de zorg. Voor de GGZ is dat:
- Maximale wachttijd bij aanmelding: vier weken.
- Maximale wachttijd tussen aanmelding en beoordeling: vier weken.
- Maximale wachttijd tussen beoordeling en ambulante behandeling: zes weken.
Bij de bij Welshop aangesloten zorgaanbieders is de doorlooptijd dus korter en kun je sneller starten met je behandeling dan de landelijk vastgestelde norm voor een aanvaardbare wachttijd.
Waar kan ik de link naar het online behandelplatform vinden?
Als je een aanvraag hebt gedaan voor een online behandeling, ontvang je na een intakegesprek van jouw behandelaar een link naar een online behandelplatform. Voor een coaching traject ontvang je een mail van jouw coach met daarin een link naar een online platform of module. Heb je niets ontvangen? Neem contact op met de zorgaanbieder, of mail onze klantenservice.
Tip: Sla de webpagina waarop het online behandelplatform staat, op als bladwijzer of favoriet. Zo kun je de website altijd makkelijk terugvinden.
Wanneer kan ik beginnen met mijn online coachingstraject?
Er is in principe geen wachttijd voor online coaching. Wanneer je een aanvraag hebt gedaan, krijg je van ons een bevestigingsmail. De coach waar je de behandeling hebt aangevraagd, ontvangt die bevestiging ook. Binnen een aantal dagen neemt de coach via de mail contact met je op voor een intakegesprek.
Het intakegesprek vindt plaats door middel van videobellen. Om te kunnen videobellen heb je een internetverbinding nodig. Videobellen kan via je computer, laptop, tablet of smartphone.
Heb je na een week nog geen reactie van de coach ontvangen? Neem dan contact op met onze klantenservice.
Privacy
Wat doen jullie om mijn privacy te beschermen?
Wij begrijpen heel goed dat je niet wilt dat iemand ziet wat je bij ons bestelt of dat je klant bij ons bent. Daarom doen wij er alles aan om jouw privégegevens zo goed mogelijk te beschermen. Dat doen we vooral door een aantal dingen niet te doen:
- We vragen je niet meer gegevens dan strikt noodzakelijk is.
- We slaan je gegevens niet op in een account dat dan vervolgens gehackt zou kunnen worden. Sterker nog: je kunt bij ons geen klantaccount aanmaken.
- We gebruiken je persoonsgegevens alleen om jouw bestelling te kunnen uitvoeren en je een goede service te kunnen bieden.
En uiteraard werken we met een beveiligde verbinding en doen we er technisch alles aan om te zorgen dat er niet in onze website ingebroken kan worden. Wil je uitgebreider lezen wat wij doen om jouw privacy te waarborgen? Lees dan de pagina over privacy.
Kwaliteit
Zijn de coaches wel bevoegd?
De coaches met wie we samenwerken, zijn gecertificeerde professionals (BIG of CONO). Dit betekent dat zij opgeleid zijn voor het begeleiden van mensen bij hun mentale groei. Zij hebben jarenlange ervaring en zijn koplopers en experts op het gebied van online coaching.
Hoe weet ik of de kwaliteit van de zorgaanbieders op Welshop voldoet?
Zorgaanbieders in de geestelijke gezondheidszorg (ggz) moeten sinds 1 januari 2017 een ‘kwaliteitsstatuut’ hebben. Het kwaliteitsstatuut bepaalt hoe ggz-instellingen en zorgverleners hun zorg regelen. Een zorgverzekeraar vergoedt alleen de zorg van ggz-zorgaanbieders met een kwaliteitsstatuut. Alle zorgaanbieders op Welshop beschikken over een kwaliteitsstatuut.